2018. július 19., csütörtök

Használtautó behozatala külföldről, gyorsan és a lehető legolcsóbban

Ki ne szeretne egy sérülésmentes, végig vezetett szervizkönyves, alacsony kilométer futású autót, a megfelelő áron beszerezni. Ezen cikk segítségével remélhetőleg sok kérdésre választ találsz. A szabályok gyakran változnak, így nem szabad csak és kizárólag erre a leírásra hagyatkozni, érdemes a maximális információhalmazt összegyűjteni a sikeres és minél visszafogottabb költségek
érdekében.


Autóvásárlás, gépjármű kereső oldalak


Fontos cím a www.vaminfo.hu , ahol találhatunk kiegészítő információkat. Ha minden szükséges információ, eszköz és pénz rendelkezésünkre áll, neki lehet állni az autó keresésének. Lehet keresni több helyen is, de az autókereskedések, autóbörzék, újsághirdetések mellett talán a legmegfelelőbb persze az internet. A világhálón a www.mobile.de és magyar nyelvű változata az autod.hu ajánlott, ahol a kereső mellett extra szolgáltatás többek között a kívánt használtautó behozatala külföldről. A forgalomba helyezés és honosítás előtt átvizsgálják a gépjárművet és csak akkor szállítják haza trélerrel, ha minden adat stimmel. Az oldalon magánszemélyek és autókereskedők is hirdetnek. Sok kellemetlenségtől és bosszúságtól kímélhetjük meg magunkat, ha kis felárért cserébe profikra bízzuk az autóbehozatal minden lépését. Ha mégis egyedül vágunk bele éa megtaláltuk a nekünk tetsző autót, és ha még nem vagyunk kint, akkor kiutaztunk, a próbaút és alapos átnézés után kezdődik az áralku. (Előtte persze ellenőrizzük az autó papírjait.) Nagy általánosságban elmondható, hogy kb.10 százalékot könnyen engednek a vételárból. Az elengedett összeg mértéke embertől függ, de azért gyanús lehet a nagyon nagy árengedmény.


Az adásvételi szerződés kitöltésekor figyelni kell az autó és az eladó pontos adatainak meglétére. A kialkudott vételárat vessük össze az autó katalógusértékével. A jelenlegi vámszabály szerint, ha a katalógusértéktől 50 százaléknál nagyobb mértékben tér el az adásvételin vagy számlán szereplő vételár, akkor a katalógusérték alapján számolják a vámterhet, ha belefér az 50 százalékbaba, akkor elfogadják a számlaértéket a vámteher számításának alapjául.
Ezek után okosan, nagyon okosan, az eladóval megbeszélve a dolgokat töltsük ki a vételár részt.

A katalógusértéket csökkentő tényezők:
- átlagosnál több futás
- átlagos műszaki állapotnál rosszabb
- tulajdonosok száma miatt

A katalógusértéket növelő tényezők:
-átlagosnál kevesebb futás
-átlagosnál jobb műszaki állapot
-értéknövelő extra tartozékok

FONTOS! Hogy a 0 százalékos vámtételt, amely az Európai Unióban gyártott autók behozatalát könnyíti meg, megkaphassuk, rendelkeznünk kell egy igazolással, hogy az adott gépjárművet az EU-ban gyártották. Ennek több fokozata van, ezt a vámhivatalban való kérdezésemkor tudtam meg.

-2000 euro számlaérték alatt elég, ha az adásvételi szerződésen fel van tüntetve, hogy az autót az EU-ban gyártották.(Ezt csak szóban mondták a vámhivatal dolgozói, az általuk kiadott segédanyagban nem szerepel.)

-2000 és 6000 euro számlaérték között "számlanyilatkozat" kell, amely idézem "egy - a vonatkozó nemzetközi egyezményben rögzített szövegezésű- záradék, melyet az eladó tüntet fel a számlán és azt aláírásával igazolja." A szöveg így néz ki:
"Der Ausführe r(ermaechtige Ausführer) der Waren, auf die sich diese Handelspapier bezieht, erklaert, dass diese Waren soweit nicht anders angegeben, preferenzbegünstigte EU-Urspungwaren sind."

-6000 euro érték fölött, a származást EUR1 Szállítási Bizonyítvánnyal kell igazolni, amelyet szintén az eladó állít ki, és azt a külföldi vámhatóság hitelesíti.

FONTOS!!! Ezek a szabályok változhatnak, így érdemes vásárlás előtt felkeresni a vámhivatalt, vagy megkérdezni a váminfo telefonján. (Tel: 06-1-470-4118, 06-1-470-4119, 06-1-470-4121, 06-1-470-4122)

Az én példám



Az általam vásárolt autó: Fiat Tipo 1.4 DGT, 1990, 8. havi gyártású 178 ezer km-rel. Nagyon szép állapotban van, majdnem tökéletes, csakhát ugye olasz szegény…Autóbörzén vásároltam Németországban, lealkudtam 620 euróra a vételárat, amiben benne volt az ideiglenes rendszám is. Ugyanis a gazdája a kocsit már előzetesen kijelentette, és ideiglenes rendszámmal látta el. Értéke 2000 euro alatti, ezért ott rá lett írva a számlanyilatkozatos szöveg, aláírta az eladó és kész. A vámhivatalnál nem kötözködtek emiatt, de ez persze változhat. Ehelyett inkább a vételárral volt baj, a 620 eurót a vámhivatal nem fogadta el, ugyanis az kicsúszott az 50 százalékból, így katalógusértéken számolták a vámterhet. Ez utóbbi pedig mindenféle rejtélyes módosító tényező után 314 515 forintban állapodott meg, ami kb 1280 euro. Nálam katalógusérték-növelő tényezőt találtak: átlagosnál kevesebb futás (178000 km), kaptam rá 2,16 százalék értéknövelést.
A www.schwacke.de 1200 eurót adott katalógusértékre, így mint látjuk, ha 650 euróról írjuk a számlát, akkor beleférek a keretbe, és kevesebb vámterhet fizetek. Tehát célszerű nem túlzottan "kicentizni" a katalógusértéket, mert akár rá is fizethetünk.


További teendők


Az autó megvétele feletti öröm után neki kell látni pár teendőnek, mielőtt még hazaindulnánk. Ha kocsinkat kereskedőnél vettük, akkor vele mindent el tudunk intéztetni, értem ezalatt az autó kijelentését, az ideiglenes rendszám megvételét és az EU igazolás kiadását. Magánszemélytől vásárolt autó esetén mindezt nekünk kell elintéznünk. Az autó kijelentésének pár eurós költsége eltörpül a hivatal megtalálásának agyunkban okozott károsodása mellett, különösen, ha nem vagyunk német nyelvből profik. Kis ügyességgel azért sikerülhet, utána megvehetjük az ideiglenes rendszámot, amely 3, 5, stb napig érvényes. Nem tudom, változott-e az ára, kb. 60-90 euróra számítsunk, amely tartalmazza a biztosítást is. A német ideiglenes rendszám Németországon kívül érvényes még Hollandiában, Olaszországban és Ausztriában, tehát hazajöhetünk vele. Amennyiben trélerrel visszük haza a kocsit, úgy persze nem kell ideiglenes rendszámot váltanunk. Értékesebb autó esetén már csak a helyi vámhivatalhoz kell ellátogatnunk, hogy EUR1-es papírunkat megszerezzük.

Ha tehét mindennel megvagyunk, akkor ezekkel a papírokkal kell rendelkeznünk:
-Adásvételi szerződés
-Forgalmi engedély ( Fahrzegbrief )
-Kijelentőlap (Abmeldebescheinigung für den Fahrzeughalter)
-Ideiglenes rendszám papírja ( Fahrzeugschein für Fahrzeug mit Kurzzeitkennzeichen)
-Biztosítás számlája ( Quittung )
-EUR1-es igazolás, ha igényeltük

Kezdődhet is a nagy utazás...


A határátlépés



A határhoz való megérkezéskor nagy szippantás a hazai levegőbe, és kezdődik a határátlépés művelete. Tudni kell, hogy a határon meghatározott összeg nem, azaz NEM a vámteher meghatározására szolgál, ott csak egy előzetes becslést adnak, amit a későbbiekben a vám meghatározásakor nem vesznek figyelembe. Tehát, ne kapjunk agyérgörcsöt, ha autónkat magasabb értékűre becsülik.
Először is a vámos kérdésére eláruljuk, mit szeretnénk, majd beállunk az autóval a többi vámolásra váró kocsi közé. Ki kell töltenünk egy Egységes Vámárunyilatkozatot (pl alvázszám, extrák, stb.), ami után a vámos megnézi az autót. Nézzük mit is kell csinálni!

Bemész az irodára, kapsz egy papírt, amelyen az autód értékének előzetes becslését találod, erre fizetsz vámbiztosítékot. Közben vegyél valahol illetékbélyeget 4 ezer forint értékben. (Ha otthonról hoztál, ezen sem kell idegeskedni.) A vámbiztosíték lehet készpénz (a vámos által az előbb meghatározott összegre kifizeted a vámterhet), bankgarancia, fedezetigazolás, külön tevékenységi engedéllyel rendelkező szervezet kezességi nyilatkozata. (Speditőrcég, a legelterjedtebb módja a vámbiztosíték kifizetésének. A speditőrcég lényegében kezességet vállal rá, hogy meghatározott határidőig ki fogod fizetni a vámterhet.) Általában érdemes a speditőrcéget választani, igaz pénzbe kerül, de nem kell kifizetni a teljes vámösszeget, csak a kezességet.
Szóval átszaladsz a határon levő speditőrcég irodájába, ahol elintéznek mindent, a kezességet, a rendszámhoz való biztosítást. Kapsz egy kis cédulát, amit majd a vámolási folyamat végén vissza kell küldened vagy faxolnod a speditőrnek. Ezek után átmész egy másik vámirodába, ahol megkapod az E-s rendszámot, kis papírmunka, a 4 ezer forint illetékbélyeg és további pontosan 5605 forint leszurkolása után (aprót vigyél).
Most is már nincs is más dolgod, csak felrakni a rendszámot, és továbbindulni.

Nálam ez úgy nézett ki, hogy a vámos nem találta meg az EUROTAX katalógusában az autómat, így hasraütésszerűen ráírt 600 ezer forintot, nagy megrökönyödésemre. A speditőrcégnél erre vállaltak kezességet, az egész speditőrcéges költség kb. 15 ezer forint volt. Ebből a kezesség plusz ilyen-olyan költségek 8900 forint, a többi pedig a biztosítás (harminc napos ideiglenes rendszámhoz).


A vámolás



A határátlépést követően a meghatározott időn belül - általában három munkanap - meg kell jelenni a budapesti 7.sz.Vámhivatalnál (Budapest, X. ker., Gergely u. 10.) az autó bemutatására. Itt határozzák meg a fizetendő vámterhet, itt tehát már komoly a helyzet! A Gergely utcai vámhivatalt könnyű megismerni arról, hogy mellette van egy templom, meg egy csomó E-rendszámos autó.

A dolgok menete a következőképpen néz ki. Az autót be kell mutatni, mert most jön az a vizsgálat, ami alapján nagyrészt eldől, mekkora lesz a vámteher. Meghatározzák az autó pontos vámértékét, megnézik, milyen extrák vannak benne, hány km-t futott, milyen állapotban van, stb. FONTOS! Ez nem műszaki vizsga, most még nem kell megjavíttatni a kocsit, ha esetleg hibás, de azért működjön.

Azt hiszem, hogy senki nem akar minél több vámot fizetni, ezért pár szolid trükk:
- az autó nem néz ki olyan szépen, ha kicsit koszos - az autórádió kiszerelhető, a drága könnyűfém felni lecserélhető lemezfelnire, mert ezek mind értéknövelő extrák
Láttam ennél cifrább dolgokat is, pl. ajtó oldalról berúgása, spoiler hiánya, stb., de ezek már nekem durvák.

Szóval, ha már felkészültél Te is, és az autód is a vizsgálatra, akkor neki lehet indulni. Bemész, majd veszel egy Gépjárművizsgáló lapot. Ezt viszed majd magaddal, mikor megnézik az autód. Kitöltöd okosan, a falra ki van téve a minta, itt is alvázszám, futott km, stb. rubrikák vannak, a lényeg az extrák felsorolására van kihegyezve, csak be kell ikszelni a megfelelő extrát. (Lehetőleg minél kevesebb legyen az autódban.)
Ha kitöltötted, leadod a kerek pultnál álló vámosnak, és ezek után beállsz az autóddal a vámvizsgálat helyére, az üvegfal mögé, a többi autóhoz. Itt majd jön a vámos, és megnézi a kocsidat, beikszeli az esetleg kihagyott extrákat és aláírja a Gépjárművizsgáló lapot.

Ekkora már célszerű lefénymásolni a számlát, az adásvételi szerződést, a jogosítványt, a személyi igazolványt, és a forgalmit. Tehát a fénymásolatokkal, az összes papírral és a most aláírt Gépjárművizsgáló lappal bemész a 15-ös pulthoz, ahol a vámos beszedi az eredeti forgalmit, az eredeti adásvételit, a fénymásolt adásvételit és a személyid és jogsid fénymásolatait. Utána türelmes várakozás, amíg nem szólítanak.

Ez a legizgalmasabb rész, most mondják meg, mennyi lesz a vámteher.

Szóval bemész az adott pulthoz, a vámos intézi a papírjaidat, megmondja mennyi a vámteher, amit vagy kifizetsz, vagy speditőrcégtől vásárolsz rá kezességet. Én a kezességet választottam, 5 ezer forintért a vámhivatalban levő irodában. Amint kész, odamész a 9-es pulthoz, ott az ügyintéző elrendezi a papírokat, és kész is vagyunk az autóbemutatással.


Időpont kérése a KPM-vizsgálathoz



A KPM-vizsgálat engedélyezi az autó vámkezelését, azaz ha rajt van az autód motorszáma a www.kff.hu honlapon található listán, akkor semmi gond. Szóval első dolgunk az autónk Gergely utcai bemutatása után időpont kérése a KPM-vizsgálathoz. Ha korán végeztünk a Gergely utcában, akkor még talán aznap belefér.
A KPM Csepelen van a Petróleum utcában, a Szabadkikötő mellett, de vigyázni kell, mert csak délután kettőig van nyitva, sőt pénteken csak délig.Trükkös a bejutás is: a nagy kék épület a vámhivatal, most nem ide megyünk, hanem az épület mellett továbbmenve a sorompós kapun át megyünk be egyenesen, majd ott balra lesz az iroda.

Az irodában ki kell tölteni egy Kérelem vámelőzetes vizsgálathoz papírt, a középső ablaknál beveszik, kapsz időpontot (kb. egy hét múlva), akkor kell majd autóval idejönni. A vizsgálati díjat (22 750 forint) az itt kapott csekken kell befizetni. Hozz magaddal majd fénymásolatokat, és akkor nem lesz baj. Ja, és ne kapj infarktust amiatt, hogy nincs meg az eredeti adásvételi, mert azt a Gergely utcában beszedték, helyette kaptál egy pecséttel és aláírással hitelesített fénymásolatot.


Vámelőzetes vizsgálat



A megadott időpontra megérkezel, beszaladsz most a nagy kék épületbe, a vámhivatalba, és ott az egyik ablakban kérsz a vámostól kapujegyet. Ezt a kapujegyet a portásnak megmutatva már autóstul be tudsz menni a KPM udvarára. A portás elvileg ráírja az érkezésed időpontját. Az egész épületet balra megkerülve beállsz a kocsisorba, és várod a sorsod.
Ahogy bejutottál, felhajtasz az emelőre, mindenféle papírjaid odaadod a vizsgáló embernek. Ő felemeli a kocsid, nézegeti, leolvassa a motorszámot, lefényképezi és mehetsz tovább. Amint kihajtottál a műhelyből, leparkolsz, és nagy türelemmel megvárod, amíg kiadják az irodában a vámkezelést engedélyező papírt. Amikor mindet megkaptad, a kapujegyed megmutatva a portásnak kimehetsz a sorompón. (Ha neadjisten közben elhagyod a kapujegyed (mint én), akkor megtalálod a KPM-vizsga műhelyben egy fadobozban.)


Újra a Gergely utca


Újra visszatérünk ide, ha a KPM-vizsgálatról jössz, talán még belefér a mai napba. Már nincs szükség az autóra, most csak az összes papírt kell leadni, ami a tényleges vámkezeléshez kell.

Kezdjük tehát újra. Vegyél egy EV (Egységes Vámárunyilatkozat) és egy Büntetőjogi papírt. Ezeket kitöltöd, a büntetőjogos papír csak arról szól, hogy még idén nem hoztál be autót. Az EV papír viszont már trükkösebb egy kicsit. Bár ki van téve egy minta a vámhivatalban a falra, de az kicsit hibás. Tehát nagyon figyelmesen töltsd ki. Különösen a 33. rubrika a fontos, ez ugyanis a vámtarifaszám. Ezt meg lehet kérdezni a vámhivatalnál, de meg lehet nézni, ha regisztrálod magad a www.vaminfo.hu oldalon a Tariffnet szolgáltatásra. Fontos tudni, mert a vámtarifaszámok táblázatából kell kikeresni a saját autód számát. Függ attól, hogy katalizátoros-e, hány éves, stb.

Ha kitöltötted mindkét lapot, akkor összegyűjtöd a következőket:
-kitöltött EV-okmány
-munkalap
-számla fénymásolata
-büntetőjogi papír
-eredeti forgalmi
-számla a befizetett vámteherről vagy a kezességről
-KFF-határozat, hogy a vámkezelést engedélyezi

A papírhalmazt beadod a kerek pulthoz, a vámos időpontot ad (kb. egy hónap), ezt ráírja a munkalapra, amit visszakapsz.


Gergely utca utoljára


A megadott időpontban megérkezel. Odamész a kerek pulthoz, megmutatod a vámosnak a munkalapot, ő előkeresi a dolgaidat, aláírsz néhány papírt, és vársz nagy türelemmel, amíg nem szólítanak. A pultnál, ahová hívnak, kapsz egy papírt. Azzal elszaladsz a sarki OTP-be, ott befizeted a vámterhet (persze hogy ott is várni kell). Kapsz igazolást a befizetett összegről. Ahogy végeztél a bankban, visszamész a Gergely utcai vámhivatalba, ott is egyből a pénztárhoz. Leadod az igazolást, az ügyintéző szépen összecsomagolja a papírjaid, és meg is kapod őket. Ezzel érzékeny búcsút vettünk a Gergely utcától.

Az én adataimmal ez így néz ki:

A vámáru vámértéke: 314 515 forint
Vám 0 forint
Gépkocsi vám 0 forint
Fogyasztási adó(10 százalék) 31 452 forint
Környezetvédelmi termékdíj 23 057 forint
Általános forgalmi adó 92 256 forint
Vámteher összesen 146765 forint


Csepeli KPM


Kis paksamétáddal átugrasz a KPM irodájába Csepelre, a legutolsó ablaknál leadod, az ügyintéző majd kiválogatja, ami kell neki, és berakja a kis fadobozba az ablaknál. Általában a papírok négy nap múlva lesznek készen, érdeklődni a 06-1-425-2023 telefonon lehet.
Tehát napok múlva magabiztosan visszatérsz a KPM irodába, és az utolsó ablaknál nyugodt mosollyal átveszed a papírokat, amelyek feljogosítanak arra, hogy forgalomba helyezhesd álmaid autóját.

Ezek után csak annyi a dolgod, hogy a még határon a speditőrcégtől kapott kis cetlit visszafaxold, vagy valahogy visszajuttasd nekik. S ennyi is volt a vámolás.

Persze még nincs vége. A forgalomba helyezést el tudod intézni a hozzád legközelebbi Közlekedésfelügyeleten és Okmányirodában, egy trükk van csak. Szükséges a forgalomba állításhoz egy nemzetközi eredetiségvizsgálat. Ha ezt az okmányirodában kéred, kb 8500 forintba kerül, és nagyjából fél év alatt lesz meg. Ha például a GMA96 Kft.( Budapest, Bem rkp. 34) szolgáltatását veszed igénybe, akkor ez 12 500 forintba kerül, viszont mindössze 2-3 hét alatt megvan. Van gyorsított eljárásuk is, ezzel egy hét alatt lesz meg a nemzetközi eredetvizsga, azonban kb. 19 ezer forintot kell érte leperkálni.



Autóbehozatal kereskedővel


Ha mégis úgy döntesz, hogy túlságosan macerás ez az egész, megtalálod az autod.hu kereskedését Nyíregyházán, ahol személyesen is érdeklődhetsz. A Debreceni út 153. szám alatt található az autókereskedés, közel a Vasútállomáshoz.




Hát ez lett volna, remélem, azért van, akinek tudtam újat mondani, és esetleg segítettem is...
Megjegyzés küldése